We doen vaak maar wat online...

Chefinternet

18 Jaar geleden ben ik begonnen als ondernemer om andere ondernemers te helpen met het internet. Het fascineerde mij wat je allemaal kunt bereiken. Ik hoorde het ene succesverhaal na het andere. Dat wilde ik ook.  Geweldige ideeën en plannen omzetten naar concrete resultaten. Wanneer ik terug kijk op deze 18 jaar dan was het toch vooral in het begin hard zwoegen om je hoofd boven water te houden en iets op te bouwen. 

Ik zag in sneltreinvaart nieuwe technieken en concepten gelanceerd worden om het internet beter te kunnen laten werken voor je onderneming. Van slimme tools om effectiever te werken tot nieuwe methodes om je omzet te verhogen.

Maar waar moet je nu op anticiperen om concrete resultaten te boeken voor je onderneming? En als je dat weet, hoe doe je dat?

Wat is nou de sleutel om het internet echt voor je laten werken? Dat online vliegwiel dat er voor moet zorgen dat je kunt spreken van een succesvolle business. 

Wat me snel duidelijk werd is dat veel ondernemers maar wat doen online. Af en toe een blogje en als we tijd hebben kunnen we wel een nieuwsbrief versturen. Herkenbaar?

Hoe komt dit?

  • Er is geen (goede) strategie aanwezig die is afgestemd op haalbaarheid. Wilde plannen zijn er in overvloed maar ik zie deze vaak ongerealiseerd blijven. Het kost toch teveel tijd of het budget laat het niet toe om alles goed neer te zetten
  • Geen structuur en Focus
  • Geen vasthoudendheid in de veranderlijke online wereld

In dit maar wat doen gaat veel tijd en geld verloren. Hiermee ga je niet het verschil maken. Zelf ben ik gek op nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe slimme tools proberen bijvoorbeeld, daar kan ik helemaal in op gaan. Als coach binnen het Mastermoves programma verzorg ik dan ook maandelijks een coachings sessie over handige tools. Geweldig vind ik dat. 

Toch schuilt hier een gevaar in voor mij. Het gevoel van "ik moet hier iets mee doen" komt dan naar boven en krijgt de overhand. Nu kan ik dit in het juiste perspectief plaatsen en laat ik me niet meer volledig overnemen door mijn drang om te pionieren. 

Het vasthouden aan wat werkt en dit optimaliseren is de poort naar meer vrijheid voor jou als ondernemer. Dit klinkt makkelijk maar dit is het niet. We vinden het vaak saai worden en vinden dit niet bij het ondernemerschap passen. 

Als we het hebben over het commerciële succes van je internetactiviteiten dan maak ik onderscheid tussen twee factoren:

  1. Het bepalen van je online kassa, waarom zet je internet in en wat is je belangrijkste doel? Maak dit concreet. Stel bij alles wat je doet je online doel centraal. Stel je hebt als doel om een afspraak te maken. Gaat dit makkelijker via een website of kun je hier misschien beter Linkedin voor inzetten? Denk na over de behoefte van je potentiële klant. Is deze latent of manifest?
  2. Wanneer je de online kassa en de route naar de kassa hebt uitgezet dan komen de volgende twee zaken aan bod. Dit zijn: Het genereren van verkeer om punt 1 zo lucratief mogelijke te maken en te testen om punt 1 nog lucratiever te maken.

In essentie draait het hierom als het gaat om je bedrijf & internet. Goed, grotere ondernemingen zullen misschien nog extra doelen hebben, zoals branding en online support. Dit is voor de gemiddelde ondernemer niet van toepassing, uiteindelijk draait het altijd direct om meer leads en directe omzet. Mee eens? Er zijn misschien uitzonderingen op de regel maar uiteindelijk is dit wat er echt toe doet.

Om resultaten te behalen maken we onderscheid tussen pre-click en post-click activiteiten. Pre-click is alles wat er voor de eerste klik gebeurt, post-click is wat er daarna plaatsvindt. Dus pre-click is bijvoorbeeld adverteren op Google of Facebook. Wanneer men vervolgens op een advertentie klikt begint starten de post-click activiteiten.

Dit zijn aparte expertises die vaak onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Ze worden vaak los van elkaar aangevlogen en hier zien we het vaak fout gaan in de praktijk

Chefinternet is een collectief van specialisten en helpt je graag verder zodat je:

  • Betere resultaten gaat boeken en meer omzet genereert
  • Tijd en geld bespaart door de juiste keuzes te maken
  • Gaat focussen op een haalbare en gefundeerde online strategie
  • Op koers blijft en niet verdwaald in alle mogelijkheden van de internet jungle
  • Altijd de juiste mensen tot je beschikking hebt, van strategie tot uitvoering

Via onze artikelen en instructies hopen we je te kunnen te helpen om van je website een online vlaggenschip te maken. Denk je eraan om werkzaamheden uit te besteden?

Neem dan gerust contact op via ons contact formulier.

Wil je vrijblijvend eens sparren over je website of online strategie? Dan kun je hier een online sparsessie aanvragen .